Hvad kan du få ud af dit nye abonnement på New York Times?

Af Johanne Katrine Larsen og Pernille Holm
Begge forfattere er engelsklærere på Rysensteen Gymnasium og tilfredse brugere af www.nytimes.com

Hvad kan du få ud af dit nye abonnement på New York Times?

Som besluttet af foreningens medlemmer på årsmødet i marts 2018 har alle medlemmer af Engelsklærerforeningen nu som et særlig frynsegode gratis adgang til www.enotes.com og www.nytimes. I #188 af Anglo Files beskrev vi kort, hvad man kan bruge abonnementet på www.enotes.com til, og denne gang er turen kommet til www.nytimes.com.

Først og fremmest har vi selvfølgelig adgang til den daglige avis uden de begrænsninger, man støder på uden logon. Dvs. at man kan finde og bruge lige så mange artikler, man vil. Herudover har vi også adgang til hele avisens kæmpemæssige elektroniske arkiv, herunder historiske artikler tilbage til 1851, hvor avisen blev til. Artikler fra før 1981 kan fremsøges som pdf’er af de trykte aviser, mens artikler fra efter denne periode også kan hentes som digitale tekster.

Ud over abonnementet på selve avisen har vi også adgang til et spændende undersite, der rummer mange muligheder for os som lærere: The Learning Network, www.nytimes.com/section/learning. Lad os se lidt nærmere på, hvad man finder her.

Åbner man siden op, finder man lige under overskriften et link til en underside (How to use this site), der giver en fin introduktion til, hvad man kan finde på sitet. For at give et par eksempler, så ligger der en masser quizzer om forskellige emner, ideer til essay-emner og creative writing, lesson plans (delt op i fakulteter som language og science), grafikker og videoer om lang række forskellige emner – der alle er målrettet undervisningen.

Der er samlet set RIGTIG meget materiale at vælge imellem, og selvom noget af det har en tydelig amerikansk didaktisk tilgang, så er der også masser af det, der er rettet mod globalt publikum, som fx os.

Vi har valgt to temaer ud for at for at vise bredden i sitets materiale: Graphic Novels og Jane Austens forfatterskab.
Temaet om graphic novels ligger på undersiden The learning network > lesson plans > English, Language and Arts (www.nytimes.com/spotlight/learning-english-language-arts).

Temaet rummer fx link til en N.Y. Times magasin-sektion udgivet i en 100 % tegnet version med 12 graphic tales fra New York City. Alle tales er baseret på en virkelig nyhedshistorie, og der er gode anvisninger til, hvordan man kan sætte elever til at arbejde med den tegnede version overfor den oprindelige nyhed. Hvis man sender de enkelte graphic tales til sig selv via mail (se share i øverste højre hjørne), får man dem tilsendt som links, der kan deles med elever. Nyhedshistorierne kan de google sig til, da alle har tre gratis søgninger om ugen på NY Times.

Under temaet finder man også artiklen om genren samt hele Pulitzer-prisvinderen, Welcome to the New World af Jake Halpern og Michael Sloan (2017), en meget rørende graphic novel om en syrisk familie, der skal integreres i USA, oplagt til et Immigration-tema.

Vores andet eksempel er litterært. Som det er typisk for avisen som medie, dukker forfatterskaber ofte op i mediestrømmen i forbindelse med jubilæer for års- og dødsdage. På 200 års dagen for Jane Austens dødsdag har avisen således produceret undervisningsmaterialet “Teaching Jane Austen With The New York Times: A Celebration of Her Work, 200 Years After Her Death”. Her finder man en stor samling artikler om forfatteren (måske mest til læreren?), men også undervisningsplaner med fokus på Jane Austen og gender med masser af gode ideer til timerne. Til sprog-nørderne er der link til en stor lingvistisk undersøgelse af, hvad der gør Jane Austens sprog universelt appellerende. Temaet findes under The Learning Network > lesson plans > English, Language, Arts > Year-End Roundup, 2017-18: All Our Lesson Plans, All in One Place > Literature and poetry eller, lidt lettere, ved at søge på ‘Jane Austen 200’ i avisens søgefelt.

Alt i alt et lækkert supplement til selve avisen med masser af spændende muligheder. Selve søgefunktionen på undersiden The Learning Network er dog ikke helt optimal, da den søger på hele N.Y. Times’ site, og man dermed kan komme til at bruge lidt tid på at finde rundt derinde, men det er trods alt en mindre indvending mod Foreningens seneste gode tilbud til medlemmerne. God fornøjelse med abonnementet.