Nyhedsbreve

Årskursus og Generalforsamling Jorden rundt på to dage

Foreningen indbyder igen til årskursus – denne gang med titlen ”Jorden rundt på 2 dage.” Kurset vil bestå af en række oplæg med fokus på de forskellige engelsksprogede. Der vil også være workshops om kernestof og forløbsplanlægning. Yderligere vil fagkonsulenten komme og informere. Den første aften afholder foreningen generalforsamling.

Årskurset er torsdag d. 19. november kl. 10.00 til fredag d. 20. november kl. 15.00 og forgår på Sinatur Hotel Storebælt i Nyborg.

For tilmelding klik her

Program med forbehold for ændringer:

Torsdag d. 19. november 2020

09.30 – 10.00 Ankomst og rundstykker/kaffe
Indkvartering sker først efter kl. 14.

10.00 – 10.15 Velkomst og praktisk information

10.15 – 11.15 Nyt fra fagkonsulenten, Anna Holm Grønlund

11.15 – 11.30 Pause

11.30 – 12.30 Hanne Tange, lektor. AAU: From international-ness to interculturality – understanding cultures in the 21st century. Intercultural competence has been linked to foreign language learning, study abroad, international schools and events. This reflects an understanding of intercultural communication as interaction across national and linguistic borders. But how accurate is this in a world connected through migration, technology, transnational cultures and movements? ‘Interculturality’ suggests that we accept ‘being intercultural’ as normal to a growing number of people. This enables us to ‘do’ intercultural communication at home, learning from diversity found in our classrooms, families and local communities.

12.30 – 13.30 Kirsti Hogstad, lektor, VUC FYN: New Zealand. Hvor meget skal man vide om et land for at føle sig sikker i at undervise i det? Formålet med dette oplæg er at gøre jer interesserede i og i stand til at bruge New Zealand som ”andre engelsksprogede regioner” ved at give et indblik i landets unikke kultur og problemerne under den smukke overflade. Oplægget er en blanding af præsentation og ”hands on” småopgaver som inspiration til undervisningen ved brug af Systimes iBog New Zealand, som indeholder øvelser af forskellig art, interviews, fiktions- og ikke-fiktionstekster, samt tips til diverse hjemmesider, hvor man kan informere sig yderligere.

14.30 – 15.00 Pause og evt. indkvartering

15.00 – 16.00 Frits Andersen, professor, AU: Transnational

16.00 – 17.30 Fri

17.30 – 18.00 Engelsklærerforeningens store pakkeleg. Medbring en indpakket brugt bog. Forlagene vil også sponsorerer et par bøger.

18.00 – 19.30 Generalforsamling
Se indkaldelse i Anglo Files, på hjemmesiden og på sociale medier

19.30 – Middag og hyggeligt samvær

Fredag d. 20. november 2020

07.00 – 09.00 Morgenmad

09.00 – 10.00 Kim Ebensgaard, KU: A Cultural-Linguistic Take on Loanwords and Grammar in Southeast Asian English(es). Taking its starting point in Cultural Linguistics – the study of the interplay between language and cultural conceptualizations of the world – this presentation discusses the interplay between grammar and loanwords in Singaporean and Malaysian English(es). More specifically, using corpus-linguistic data and methodology, we explore how the underlying cultural worldview associated with loanwords from local languages interplay with the functions of grammatical constructions in these two varieties of English.

10.00 – 10.30 Pause inkl. evt. udtjekning

10.30 – 11.30 Niels Bremnes, lektor. AU: Det moderne Indien – ideer til undervisning. Det moderne Indien giver rige muligheder for at dykke ned i historiske og aktuelle emner af vidtrækkende betydning. Blandt disse er den indiske kamp for uafhængighed, verdens største demokrati, udviklingsproblematikken, Indiens transformation til IT-kraftcenter og ’emerging market’, og populistisk identitetspolitik. Engelsksprogede indiske medier er lettilgængelige, og historisk kildemateriale kan også tilgås på nettet.

11.30 – 12.30 Frokost

12.30 – 13.30 Karen Bente Holmgaard, lektor, Mariagerfjord Gymnasium: South Africa then and now. Alt blev ikke med et trylleslag problemfrit efter Mandelas løsladelse og senere præsident-indsættelse. Landets nuværende problemer er komplekse, men har som oftest rod i historien. Med afsæt i landets historie gennemgås muligheder for at arbejde med en nutidig vinkel i undervisningen.

13.30 – 13. 45 Pause

13.45 – 14.45 John Lennard: Mødet med det globale