HVEM ER VI

8. Regioner
  9. Ændring af vedtægter

1. Foreningens navn

Foreningens navn er Engelsklærerforeningen for STX og HF.

På engelsk hedder foreningen Danish Association for Teachers of English (DATE).

2. Foreningens formål

Foreningens formål er: at fremme engelskundervisningen på STX og HF, at varetage medlemmers faglige og pædagogiske interesser i faget, og i samarbejde med de for faget og foreningen vigtigste interessenter at arbejde for forbedringer af arbejdsforholdene for medlemmerne.

3. Medlemskabet

Stk. 1.
Medlemsberettiget er enhver engelsklærer, der underviser på de gymnasiale uddannelser.

Stk. 2.
Studerende, ledige, pensionister, og andre undervisere i engelsk kan optages med status som associerede medlemmer uden stemmeret ved generalforsamlingen. Engelsklærere betaler ikke kontingent det år, de er i pædagogikum.

4. Kontingentet

Stk. 1.

Det årlige medlemskontingent fastsættes af generalforsamlingen. Associerede medlemmer betaler nedsat kontingent. Kontingentet opkræves ved regnskabsårets begyndelse. Regnskabet revideres professionel af en reg. eller statsaut. Revisor.

Stk. 2.

I økonomiske anliggender tegnes foreningen af forperson og kasserer i forening. Foreningens medlemmer, herunder bestyrelsesmedlemmer, hæfter ikke personligt for de forpligtelser, der påhviler foreningen.

5. Generalforsamlingen

Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i oktober eller november. Indkaldelse sker skriftligt - gerne digitalt med mindst seks ugers varsel. Sager, der ønskes optaget på dagsordenen, skal være forpersonen i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.

Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent og referent
  2. Godkendelse af dagsorden
  3. Fremlæggelse og godkendelse af forpersonens beretning
  4. Kassereren forelægger det reviderede regnskab til godkendelse
  5. Fastsættelse af kontingent og budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  7. Valg af medlemmer til bestyrelsen
  8. Ad hoc udvalg
  9. Valg af reg. eller statsaut. revisor
  10. Evt.

Det reviderede regnskab kan rekvireres af medlemmerne 2 uger før generalforsamlingen ved henvendelse til kassereren.

6. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling afholdes efter beslutning af bestyrelsen eller på skriftlig begæring af mindst en sjettedel af medlemmerne. Indkaldelse sker med mindst 3 ugers varsel.

7. Bestyrelsen

Stk. 1.

Foreningen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen blandt foreningens stemmeberettigede medlemmer, jvf. § 3 stk. 1. Desuden vælges 2 suppleanter for 2 år ad gangen. I ulige år er 4 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant på valg, i lige år 3 bestyrelsesmedlemmer og 1 suppleant. Længst siddende suppleant er 1. suppleant. Bestyrelsen indkalder forslag til kandidater samtidig med indkaldelse til ordinær generalforsamling. Forslag til kandidater skal være bestyrelsen i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.

Stk 2.

Såfremt der er foreslået flere kandidater end antallet, der er på valg, skal valget foregå ved afstemning under generalforsamlingen. Som valgte betragtes de kandidater, der har fået de højeste stemmetal. Valgt som suppleant er den kandidat med det derefter højeste stemmetal. Har 2 eller flere kandidater opnået samme stemmetal, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning. I tilfælde af, at der kun opstilles samme antal kandidater som antallet, der er på valg, bortfalder valghandlingen, og 1 suppleant vælges på generalforsamlingen. Kun de medlemmer, der deltager fysisk til generalforsamlingen, har stemmeret.

8. Ad hoc udvalg

Bestyrelsen har mulighed for at nedsætte et eller flere ad hoc udvalg. Medlemmerne udpeges løbende af bestyrelsen efter opslag på hjemmeside, sociale medier og i Anglo Files. Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden for hvert aktivitetsudvalg og i denne bestemmes antallet af udvalgsmedlemmer.

9. Ændringer af vedtægter

Ændring af disse vedtægter kan vedtages på en generalforsamling hvis mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer herfor. Foreningens opløsning kan kun vedtages ved urafstemning med mindst to tredjedeles majoritet. I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder samtlige de foreningen tilhørende midler til oprettelsen af en fond til studieophold i udlandet for engelskstuderende.

Vedtaget på generalforsamlingen d. 23. november 2023