Kurset præsenterer pædagogiske formål med at lade unge genbesøge engelsksprogede børneklassikere med nypudsede akademiske briller og giver konkrete ideer og materialer til undervisningen, som mest henvender sig til 2. og 3.g.
Vi vil se på børnelitteratur som genre i et historisk perspektiv, og vi vil dykke ned i forskellige tekster fra forskellige perioder – hver gang med en ny vinkel, fx Alice in Wonderland og sproglig logik, queer-reading af The Famous Five og Harry Potter og det britiske klassesamfund.
Børnelitteraturen bliver altså både et historisk prisme, et sprogstudie og også et omdrejningspunkt for diskussion, fx i fht. klassikere og cancel culture og manglen på kulturel diversitet i moderne børnelitteratur. Lidt innovation og funktionel grammatik bliver der også plads til - og først og fremmest sætter kurset fokus på den læseglæde vi gerne vil vække, eller måske snarere genoplive hos eleverne.
Oplægsholder: Jesper Kaalund (lektor i engelsk og historie ved Aurehøj Gymnasium)